KBT mot OCD och tvångssyndrom

KBT är den behandling som rekommenderas av socialstyrelsen när det kommer till behandling av OCD/ tvångssyndrom. 

KBT behandling mot OCD och tvångssyndrom
OCD och tvång är relativt vanligt. Du är inte den första som söker hjälp och du behöver inte känna dig konstig eller annorlunda.

I KBT jobbar du tillsammans med din psykolog mot mål som ni gemensamt kommit överens om. Efteråt får du exponera för det du tycker känns jobbigt. Det kan till exempel handla om att ta i ett handtag utan att tvätta händerna efteråt.

I fall med påträngande tankar kan exponering ske genom att du tillåts tänka tanken men inte agera på den. Om tanken till exempel är “jag kommer döda mitt barn”, går exponeringen ut på att trots den påträngande tanken fortsätta umgås med barnet och inte gömma eller göra sig av med knivar eller annat som kan upplevas som ett hot.

Tvångstankarna motarbetas alltså genom att exponera för den skrämmande situationen utan att efteråt genomföra någon form av ritual eller neutralisering.

Tillsammans med psykologen kan det som kallas för exponeringshiarki utformas. Alltså en gradering på vilka händelser, situationer och tankar som känns mest jobbigt och sådant som känns mindre jobbigt.

Ett viktigt steg i KBT mot OCD/ tvångssyndrom är att lära sig att hantera ångest. Du får lära dig olika strategier för vad du kan göra när någonting känns jobbigt och skrämmande. Exempel på sådana saker kan vara mindfulness och motion.

På senare tid har det även blivit möjligt att arbeta min sin OCD via internetbaserad KBT vilket kan vara ett alternativ för den som inte vågar ta kontakt med en terapeut. Vi har på ocd.nu en självhjälpsguide som du kan hitta här.

Du kan också anmäla dig till vårt självhjälpsprogram som kommer starta under hösten. Det hittar du längst upp på sidan till höger.

Självklart kan du också vända dig till din vårdcentral eller söka en privat psykolog. Tvångstankar är relativt vanligt och du behöver inte känna dig ensam, däremot är det bra att veta att det är fullt möjligt att bli bättre och att det inte finns någon som helst anledning att må dåligt i det tysta.