Självhjälp mot OCD och tvångssyndrom

Här har vi samlat sidor med hjälpmedel som kan vara användbara för dig som lider av OCD och tvångssyndrom. Läs mer om självhjälp och OCD/ tvångssyndrom här nedan. 

OCD/ tvångssyndrom och självhjälp
Att våga ta steget mot förändring kräver mod, att du är här tyder på att du kommit en bra bit på väg!

Exponering är en viktig del av KBT som är den behandling som har störst forskningsstöd när det kommer till behandling av OCD/ tvångssyndrom. På vår sida om exponering kan du läsa om övningar du själv kan göra för att jobba med dina tvångstankar och tvångshandlingar:

En av anledningarna till att ett ont mönster bildas hos dig som har OCD/ tvångssyndrom är den ångesten som kommer när en ritual eller neutralisering inte utförs i samband med en tvångstanke. Därför är det bra att läsa sig att hantera ångest.

Idag är det vanligt att använda mindfulness som metod för att minska oro och lära sig hantera jobbiga tankar. Vi har därför sammanställt en mindfulness guide som du gärna får kolla in:

All forskning visar att motion är guld värd när det kommer till att må bra, både mentalt och fysiskt. Att kombinera ditt arbete med att bli fri från tvångstankar och tvångshandlingar är alltså en mycket god idé. Vilken fysisk aktivitet du utför har inte så stor betydelse, men ibland kan det vara svårt att komma igång. Därför har vi skapat en sida där du kan läsa om träningsformer som du kan utföra från hemmet och som inte kräver någon avancerad utrustning:

Terapi, behandling och självhjälp på nätet är på framfart. Med metoder som har sin grund i KBT kan du idag genomgå självhjälpsprogram för din OCD/ tvångssyndrom online. På ocd.nu kommer vi under hösten lansera ett sådant program.

Vill du eller någon du känner delta i programmet går det att anmäla sig redan nu. Programmet kommer vara i betaversion och kostnadsfritt för dig som anmäler dig innan november.

Anmäl mig