Vad bra att du har hittat hit!

Du kanske har hamnat här för att du har känt att någonting inte riktigt är som det ska. Kanske har du också hört talas om tvångstankar eller OCD, men vi tänkte ändå berätta lite så att vi vet att vi pratar om samma sak!

När vi växer upp kan tankar och känslor som vi inte haft förut dyka upp. Tankarna i sig är aldrig farliga men kan ändå kännas obehagliga och läskiga.
När vi växer upp kan tankar och känslor som vi inte haft förut dyka upp. Tankarna i sig är aldrig farliga men kan ändå kännas obehagliga och läskiga. Vi kan få hjälp att hantera våra tankar så att vi kan bli starka och må bra igen!

Vi brukar dela upp tvångssyndrom i två delar. En del är tvångstankar och den andra är tvångshandlingar. Vi tänkte börja med att berätta lite mer om tvångstankar. En tvångstanke kan vara:

  • En tanke som du tänker om och om igen och inte kan sluta tänka på.
  • En tanke som är obehaglig, läskig och skrämmande.
  • Får dig att känna dig osäker krig sådant som är viktigt för dig.
  • En tanke som återkommer till dig varje dag.
  • En tanke som verkar så konstig och märklig att du inte förstår varför du tänker den.

Känner du igen dig? Så gott som alla människor, vuxna och barn har den här sortens tankar. Dina kompisar i skolan och dina föräldrar tänker också tankar som kan vara ganska konstiga. Men ibland kan vi börja göra saker när vi har de här tankarna, det är det som kallas “tvångshandling”. En tvångshandling kan vara:

  • Att tvätta händerna för att inte få en farlig smitta eller smitta någon i min familj.
  • Att tvätta sina saker upprepade gånger av rädsla för att de kan de smitta dig eller någon i min familj.
  • Att säga vissa ord flera gånger för att inget hemskt ska hända.
  • Att kontrollera sin hemläxa igen och igen så att inget blir bli fel.
  • Att behöva skriva bokstäver och siffror helt perfekt.
  • Att fråga dina föräldrar om allt kommer bli okej.
  • Be om ursäkt många gånger för att det känns som du gjort någonting fel.
  • Ställa sakerna i ditt rum i perfekt ordning.

Att utföra den här sortens handlingar när du får en tvångstanke kan göra att det känns bättre i kroppen. Det kan kännas som att du förhindrar någonting dumt och dåligt från att hända. Därför är det jättesvårt att låta bli.

En sak som kan vara bra att veta är att en tanke aldrig någonsin kan skada dig. Det vet du kanske redan, men ibland kan det vara svårt att inte reagera på en tanke även om vi vet att den inte är farlig. Oron finns liksom där ändå.

Om det är så att du nyligen, eller under en längre tid har haft tankar som känns jobbiga och dumma så kan det vara bra att prata med någon.

Det kan kännas svårt, vi vet, men människor omkring oss är ofta mer förstående än vad vi tror. Om du inte vill prata med dina föräldrar kanske det finns någon annan vuxen i din närhet som du känner dig trygg med. Du kan säga såhär:

“Den senaste tiden har jag haft många jobbiga tankar”

När den som du pratar med frågar dig vad för sorts jobbiga tankar du har haft kan du berätta vad det är för tankar.

Sedan kan du säga:

“När jag får de här tankarna känns det som om jag måste göra något för att inget dumt ska hända”

Den som du pratar med kommer hjälpa dig att föra samtalet vidare, och de allra flesta mår bättre efter att de pratat med någon.

För det är faktiskt såhär, att vi människor råkar ut för jobbiga och dumma saker hela tiden. Du är inte ensam, och det som händer är inte på något sätt ditt fel. Du är en värdefull person som förtjänar att må bra.

Vi tycker att du är supermodig som hittat till den här sidan! Precis som du finns det andra starka och härliga barn som besöker oss varje vecka. Vi pratar gärna med er och om du trycker på knappen här nedan kommer du hamna hos någon som är expert på att hjälpa de som har obehagliga tankar:

Hjälpknappen